torsdag 11 september 2008

General Antes försvarsfunderingar

Jag har suttit och funderat lite över försvarets struktur för mig själv och bollade en idé med en kär vän igår kväll via telefon. Min idé är: Omorganisera försvaret helt och hållet. Inför det jag valt att kalla för länsbrigader istället. Länsbrigad säger du/ni? Vad spännande! Åker raggare amerikanare? Finns det ris i Kina? Självklart är det spännande! Nu till allvaret. Med länsbrigad menar jag att varje läns residensstad skall ha en stor "militärbas" som utbildar, krigsplacerar och utrustar färdiga brigader. Ungefär som förut bortsett från att man utbildar alla förband på samma ställe och samövar dom. Där skiljer det sig. Förr fick t.ex Dalabrigaden sitt artilleri från A4 i Östersund och jag chansar på att P10 i Strängnäs stod för deras pansar. I min modell så utbildas och samövas allt på samma plats i varje län för större förbandsanda och snabbare mobiliseringstid. Däröver ges brigaderna i vanlig ordning sektorer att försvara i händelse av krig och dessa scenarion övas under utbildning respektive repövning. Däröver kompletteras utbildning för dom som är intresserade att söka utlandstjänst. Nu är ju vissa län mer glest befolkade än övriga och även där tillämpar vi den gamla metoden att skeppa iväg värnpliktiga från våra tre större befolkningscentrum till dom mindre befolkade orterna för tjänstgöring. Och hur löser vi flygbiten då? Jo! Man sätter upp ett par till flottiljer så sektorerna täcker varandra från övre norrland till södra Sverige plus kustförsvar med 5 amfibiebrigader (gissa vart dom placeras då?) och givetvis en utökad kustflotta med marinkommandon vid samtliga amfibiebrigader. Ja varför är det här bra nu då? Jo som jag sagt så finns förbanden redan i fredstid på samma plats, är samövade, snabba och har god förbandsanda och försvarsvilja för bygd och fosterland. Ständigt redo att lösa uppgiften. Nu är jag ung och naiv men hängiven i alla fall så jag tar gärna emot synpunkter på min modell jag byggt upp här.

Inga kommentarer: